Plantany i zdrowe chipsy – rewelacyjna przekąska na AIP (i nie tylko)

Pokochałam plantany od pierwszego dnia, kiedy ich spróbowałam. Są uniwersalne, można używać ich zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych. Zanim podam Wam przepis na cudowne chipsy z plantana, poniżej kilka słów o tym wspaniałym owoco-warzywie ☺

Plantany – co to jest?

Wyglądają jak przerośnięte banany, w kuchni często używane jako zamiennik warzyw, nazywane też ziemniakami Karaibów. To właśnie plantany – inaczej banany warzywne (choć tak naprawdę owoce).

plantany platany

Plantany są podstawowym pokarmem i źródłem węglowodanów w Indiach, Afryce, na Karaibach, w krajach Ameryki Środkowej i Południowej. W Polsce plantany, choć do niedawna jeszcze nieznane, ostatnio są spotykane coraz częściej. Można kupić je w sklepach ze zdrową żywnością, marketach czy na targach owocowo-warzywnych.

Z botanicznego punktu widzenia, nie ma różnicy między plantanem a bananem. W niektórych krajach plantany nazywane są po prostu bananami. Niemniej jednak możemy wymienić kilka zasadniczych różnic między nimi (oprócz wspomnianego wcześniej rozmiaru – platany zazwyczaj są większe niż banany).

Plantany

Banany

zawierają więcej skrobi

zawierają więcej cukrów prostych

posiadają grubą skórkę, którą czasem trudno obrać, jeśli platan jest zielony

mają cieńszą skórkę, która łatwo odchodzi od miąższu
dojrzałe owoce mają 3 „fazy rozwoju”, które przejawiają się zmianą smaku i koloru (od zielonego, przez żółty aż po brązowo-czarny)

dojrzałe banany są żółte, zielony kolor oznacza, że nie są jeszcze w pełni dojrzałe

raczej poddawane są obróbce termicznej (na surowo jedzone są te bardzo dojrzałe, z przewagą cukrów prostych)

dojrzałe mogą być jedzone na surowo i po obróbce termicznej

sprzedawane oddzielnie, pojedynczo

sprzedawane w kiściach

Plantany są bogate w skrobię (tym bardziej, im bardziej są zielone). Zielone plantany świetnie sprawdzają się w kuchni. Mają neutralny smak. Najlepiej robić z nich chipsy, tortille, chleby czy placki. W miarę dalszego dojrzewania zmieniają kolor – z zielonego na żółty, z żółtego na brązowy lub całkiem czarny. I tutaj ważna uwaga: czarny kolor platanów nie oznacza, że są one przejrzałe czy zepsute (czarne plamki też nie powinny nas niepokoić). Oznacza to, że platany są całkowicie dojrzałe i znacznie słodsze (gdyż skrobia przechodzi w cukry proste). W tej formie są często wykorzystywane do deserów – wypieków, naleśników, a nawet lodów.

Plantany są na tyle bezpiecznym i nieproblematycznym produktem, że są w szczególności polecane w diecie małych dzieci, osób wrażliwych oraz tych z chorobami autoimmunologicznymi (o protokole autoimmunologicznym możesz przeczytać tu). Są dobrym źródłem węglowodanów, a także witaminy B6, C, A, magnezu i potasu.
Poza tym, świetnie zastępują ziemniaki, wykluczone na AIP w związku z ich prozapalnym charakterem. Podobnie jak ziemniaki, mogą być gotowane w wodzie, na parze, grillowane, pieczone i smażone.
Można z nich przyrządzać puree, placki (podobne do ziemniaczanych), chipsy, frytki, zapiekanki, zupy, sosy i wiele, wiele innych.

Jeśli chcę, aby plantany pozostały zielone, przechowuję je w chłodnym miejscu (najczęściej w lodówce), co spowalnia proces dojrzewania. Jeśli zależy mi na przygotowaniu plantanów na słodko, pozwalam im dojrzewać w wyższej temperaturze i towarzystwie innych owoców. Może to zająć nawet 3-4 tygodnie.

Dzisiaj chcę podzielić się z Wami moim ukochanym i banalnie (albo plantanowo ☺ ) prostym przepisem na chipsy z plantana.

Chipsy z plantana

plantany platany

Składniki:
1 duży lub 2 małe zielone plantany (zielonożółte też mogą być)
1 łyżeczka oleju kokosowego (opcjonalnie)

Przygotowanie:
Rozgrzewamy piekarnik – ja ustawiam na termoobieg i 160-170 stopni (można ustawić bez termoobiegu temperaturę 170-180 stopni). Wstawiam do piekarnika miseczkę z olejem na kilka minut, żeby się roztopił.

Plantany myjemy i przecinamy na pół. Następnie nacinamy skórkę wzdłuż (uważając, aby zanadto nie przeciąć miąższu). Odginamy skórę i obieramy, przesuwając kciukiem wzdłuż nacięć.plantany platanyKiedy plantany są mocno zielone, skórka odchodzi trudniej, więc można wspomóc się nożem i obrać plantana, jak ziemniaka. Obrane plantany kroimy na plasterki o grubości około 2 mm. Cieńsze mogą się szybko przypalać, a grubsze pozostaną miękkie w środku (co mnie osobiście nie przeszkadza).plantany platanyPlastry platanów wykładamy na formę wyścieloną papierem do pieczenia. Smarujemy chipsy olejem kokosowym (opcjonalnie, bez oleju też wyjdzie smaczny). Można dodać sól i przyprawy (w wersji wytrawnej). Jeśli nasze plantany są żółtawe, można dodać cynamon.plantany platany

Wkładamy chipsy do piekarnika na 15 minut. Po tym czasie odwracamy chipsy na drugą stronę. Jeśli niektóre chipsy są już bardzo przypieczone (jak ten na zdjęciu poniżej), odkładam je na bok.plantany platanyZostawiam odwrócone chipsy jeszcze na 5-10 minut, doglądając, aby się nie przypaliły. Zazwyczaj po odwróceniu zniżam już temperaturę do 0 stopni, zostawiając sam termoobieg, aby chipsy stały się chrupiące. Zajadam na ciepło! Pycha!

plantany platany

P.S. Dla osób rozpoczynających przygodę z protokołem stworzyłam e-book, w którym zawarłam nie tylko kluczowe informacje, jak zacząć, przetrwać i wyjść z tej diety, ale również smaczne roślinne przepisy, które ułatwią i uprzyjemnią czas protokołu.

protokół autoimmunologiczny dieta przepisy

4.94/5 (18)

Oceń artykuł

10 komentarzy

  1. Ela 17 czerwca 2018
    • Monika BodyClean 18 czerwca 2018
  2. Yen 28 sierpnia 2018
    • Monika BodyClean 29 sierpnia 2018
  3. Joasia 19 listopada 2018
    • Monika BodyClean 20 listopada 2018
  4. Marżolena 27 listopada 2018
    • Monika BodyClean 28 listopada 2018
  5. Patrycja 31 stycznia 2019
    • Monika BodyClean 1 lutego 2019

Zostaw komentarz