Chlebek bananowy – bezglutenowy, bez cukru, wegański, zgodny z AIP

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

Ten chlebek bananowy był na protokole (i nadal pozostaje) jednym z moich ulubionych przepisów. Łatwy w przygotowaniu i w stu procentach naturalny, jest idealny dla alergików, osób z nadwrażliwościami pokarmowymi i tymi przebywającymi na AIP. Dodatkowo, jest to wypiek wegański, czyli wolny od jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego.

Chlebek bananowy jest wilgotny, aromatyczny i po prostu rozpływa się w ustach. Ma słodki smak, mimo, iż nie zawiera dodatkowego cukru. Słodycz zapewniają głównie daktyle (jeśli nie jesteś fanem bardzo słodkich wypieków, możesz zmniejszyć ich ilość w tym przepisie), ale również banany, mąka kokosowa, cynamon, jabłko i karob (jeśli zdecydujemy się go dorzucić). Poza cukrem, w chlebie nie znajdziecie też glutenu, jaj, ani nabiału.

Tak naprawdę chlebek bananowy nie musi mieć tylko i wyłącznie formy chleba. Można go zrobić w kilku odsłonach:

  • w keksówce – wtedy będzie chlebkiem bananowym
  • w foremkach/blaszce do muffinów – powstaną nam bananowe babeczki, czyli wygodna przekąska do pracy/szkoły
  • w okrągłej formie do ciasta – idealne wyjście na wszelkiego rodzaju imprezy i uroczystości

Chlebek bananowy piekę na przeróżne okazje (spotkania ze znajomymi, urodziny, pikniki), ale też bez specjalnej okazji. Uwielbiam brać go ze sobą w podróż, gdyż jest to wygodna, zdrowa i bardzo sycąca przekąska.

W lodówce chlebek bananowy może wytrzymać 3-4 dni (chociaż zdarzyło mi się zjeść go piątego dnia po upieczeniu i nadal był pyszny).

 

Chlebek bananowy

Składniki:

  • mąka kokosowa – 3/4 szklanki
  • mąka kasztanowa, platanowa lub skrobia z tapioki – 1/2 szklanki (jeśli nie masz żadnej z wymienionych rodzajów mąki lub nie wolno Ci ich spożywać, użyj 1 pełnej szklanki mąki kokosowej, ciasto będzie równie pyszne – wypróbowałam 🙂 )
  • 4 średnie banany
  • 1 -2 łyżeczki cynamonu
  • olej kokosowy – 1/3 szklanki (można pominąć olej)
  • sok z limonki lub cytryny – 1 łyżka
  • sól himalajska – pół łyżeczki
  • 1 średnie jabłko
  • 100g daktyli bez pestek (suszone moczymy wcześniej w wodzie, aby zmiękły)
  • opcjonalnie 1-2 łyżki karobu lub kakao (na AIP pomijamy kakao)

Sposób przygotowania:

Piekarnik nagrzewamy do 180°C.

Przesiewamy do miski mąkę, dodajemy cynamon, sól i ewentualnie karob/kakao. Mieszamy łyżką do połączenia składników. Dodajemy pokrojone banany, rozpuszczony olej kokosowy, sok z limonki/cytryny, obrane i pokrojone jabłko, drobno posiekane daktyle. Wszystko dokładnie blendujemy. Jeśli masa jest zbyt gęsta i blendowanie jest utrudnione, można dodać trochę wody z daktyli, zwykłej wody lub mleka roślinnego. Masa powinna mieć konsystencję bardzo gęstą, nie wodnistą. Masę przelewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia (lub papilotkami) i pozostawiamy w piekarniku na około 40-50 minut (jeśli pieczesz muffinki, wystarczy 35-40 minut).

Uwielbiam to ciasto, gdyż można do niego dorzucić dowolne składniki – dowolne świeże lub suszone owoce, wiórki kokosowe, kawałki czekolady. Nie polecam jedynie piec pestek i orzechów (ze względu na rozpad kwasów omega 3 i 6), ale raz na czas można sobie i na to pozwolić, jeśli ktoś nie może się oprzeć 🙂

Tak wygląda chlebek bananowy po upieczeniu.

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

A tutaj wersja mocno czekoladowa (karobowo-kakaowa):

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

Smacznego!

4.67/5 (18)

Oceń artykuł

10 komentarzy

  1. Gosia 28 czerwca 2018
    • Monika BodyClean 28 czerwca 2018
  2. Ania 14 października 2018
    • Monika BodyClean 14 października 2018
  3. Monika 25 grudnia 2018
    • Monika BodyClean 27 grudnia 2018
      • Monika 30 grudnia 2018
        • Monika BodyClean 30 grudnia 2018
  4. dorota 21 stycznia 2019
    • Monika BodyClean 22 stycznia 2019

Zostaw komentarz