Chlebek bananowy – bezglutenowy, bez cukru, wegański, zgodny z AIP

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

Ten chlebek bananowy był na protokole autoimmunologicznym (i nadal pozostaje) jednym z moich ulubionych przepisów. Łatwy w przygotowaniu i w stu procentach naturalny, jest idealny dla alergików, osób z nadwrażliwościami pokarmowymi i tymi przebywającymi na AIP. Dodatkowo, jest to wypiek wegański, czyli wolny od jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego.

Chlebek bananowy jest wilgotny, aromatyczny i po prostu rozpływa się w ustach. Ma słodki smak, mimo, iż nie zawiera dodatkowego cukru. Słodycz zapewniają głównie daktyle (jeśli nie jesteś fanem bardzo słodkich wypieków, możesz zmniejszyć ich ilość w tym przepisie), ale również banany, mąka kokosowa, cynamon, jabłko i karob (jeśli zdecydujemy się go dorzucić). Poza cukrem, w chlebie nie znajdziecie też glutenu, jaj, ani nabiału.

Tak naprawdę chlebek bananowy nie musi mieć tylko i wyłącznie formy chleba. Można go zrobić w kilku odsłonach:

  • w keksówce – wtedy będzie chlebkiem bananowym
  • w foremkach/blaszce do muffinów – powstaną nam bananowe babeczki, czyli wygodna przekąska do pracy/szkoły
  • w okrągłej formie do ciasta – idealne wyjście na wszelkiego rodzaju imprezy i uroczystości

Chlebek bananowy piekę na przeróżne okazje (spotkania ze znajomymi, urodziny, pikniki), ale też bez specjalnej okazji. Uwielbiam brać go ze sobą w podróż, gdyż jest to wygodna, zdrowa i bardzo sycąca przekąska.

W lodówce chlebek bananowy może wytrzymać 3-4 dni (chociaż zdarzyło mi się zjeść go piątego dnia po upieczeniu i nadal był pyszny).

Chlebek bananowy

Składniki:

  • mąka kokosowa – 3/4 szklanki
  • mąka kasztanowa, platanowa, z manioku, ararutowa lub skrobia z tapioki – 1/2 szklanki (jeśli nie masz żadnej z wymienionych rodzajów mąki lub nie wolno Ci ich spożywać, użyj około 1 pełnej szklanki mąki kokosowej, ciasto będzie równie pyszne, choć trochę bardziej sypkie)
  • 4 średnie banany (lub 3 duże – nie chcemy, aby ciasto było zbyt rzadkie)
  • 1 -2 łyżeczki cynamonu
  • olej kokosowy – 1/3 szklanki (można pominąć olej)
  • sok z limonki lub cytryny – 1 łyżka
  • sól himalajska – pół łyżeczki
  • 1 małe jabłko (można pominąć)
  • 100g daktyli bez pestek (suszone moczymy wcześniej w wodzie, aby zmiękły i mocno odsączamy)
  • opcjonalnie 1-2 łyżki karobu

Sposób przygotowania:

Piekarnik nagrzewamy do 180°C.

Przesiewamy do miski mąkę, dodajemy cynamon, sól i ewentualnie karob/kakao. Mieszamy łyżką do połączenia składników. Dodajemy pokrojone banany, rozpuszczony olej kokosowy, sok z limonki/cytryny, obrane i pokrojone jabłko, drobno posiekane daktyle. Wszystko dokładnie blendujemy. Jeśli masa jest zbyt gęsta i blendowanie jest utrudnione, można dodać trochę wody z daktyli, zwykłej wody lub mleka roślinnego (kokosowego, chufa). Masa powinna mieć konsystencję bardzo gęstą, nie wodnistą (jeśli ciasto jest zbyt rzadkie, dodaj więcej mąki). Masę przelewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia (lub papilotkami) i pozostawiamy w piekarniku na około 45-60 minut w zależności od piekarnika (jeśli pieczesz muffinki, wystarczy 35-40 minut), uważając, aby chlebek się nie przypalił.

Uwielbiam to ciasto, gdyż można do niego dorzucić dowolne składniki – dowolne świeże lub suszone owoce, wiórki kokosowe, a po zakończeniu protokołu nawet kakao, kawałki czekolady czy orzechy.

Ważne: niektórzy z Was piszą, że z chlebka wyszedł zakalec, co moim zdaniem wynika z małego doświadczenia w pieczeniu bez jajek, mąk glutenowych i drożdży. Wypieki AIP mają do siebie to, że na zewnątrz z wyglądu przypominają zwykłe wypieki, nie wyrastają zbytnio w piekarniku, a po przekrojeniu są zazwyczaj mocno wilgotne, zbite i ciężkie. Jeśli będziemy po mące kokosowej oczekiwać puszystych i lekkich wypieków, to możemy się rozczarować.

Mam jednak nadzieję, że smak Was nie rozczaruje. Tak wygląda chlebek bananowy po upieczeniu.

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

A tutaj wersja mocno czekoladowa (z karobem):

chlebek bananowy bezglutenowy wegański

Smacznego!

P.S. Dla osób rozpoczynających przygodę z protokołem stworzyłam e-book, w którym zawarłam nie tylko kluczowe informacje, jak zacząć, przetrwać i wyjść z tej diety, ale również smaczne roślinne (wegańskie i bezglutenowe) przepisy, które ułatwią i uprzyjemnią czas protokołu.

protokół autoimmunologiczny dieta przepisy

4.73/5 (22)

Oceń artykuł

17 komentarzy

  1. Gosia 28 czerwca 2018
    • Monika BodyClean 28 czerwca 2018
  2. Ania 14 października 2018
    • Monika BodyClean 14 października 2018
  3. Monika 25 grudnia 2018
    • Monika BodyClean 27 grudnia 2018
      • Monika 30 grudnia 2018
        • Monika BodyClean 30 grudnia 2018
  4. dorota 21 stycznia 2019
    • Monika BodyClean 22 stycznia 2019
  5. Patrycja 30 stycznia 2019
    • Monika BodyClean 31 stycznia 2019
      • Monika BodyClean 31 stycznia 2019
        • Patrycja 31 stycznia 2019
          • Monika BodyClean 1 lutego 2019
  6. Alicja 3 lutego 2019
    • Monika BodyClean 3 lutego 2019

Zostaw komentarz